Recension och beskrivning av LärKan
i Lärarnas Riksförbunds tidning KS-Nytt/nr 2, 2003.
Av redaktör Lars-Åke Byhmer. Betyg (((((
Utdrag ur reklamtexter: LärKan 99
är ett multimediaprogram i svenska för årskursnivå 5-9. Programmet
är en fantasifylld hjälp för dig som vill träna eller uppdatera
dina svenskkunskaper och kan genom sin bredd och variation användas
inom IV-program, grundvux, SFI och särskola.
Programmet innehåller tre
huvuddelar:
1. Solfjädern Diagnos, som
fokuserar på, och hänvisar till vad användaren
behöver öva
på.
2. Övningar och Grammatik, där
användaren lär sig allt från grunder till fördjupade kunskaper i
det svenska språket.
3. Handledar/lärarfiler, där
lärare eller föräldrar kan förnya och uppdatera vissa av
övningarna.
Programmet är utformat i multimedia
och övingarna innehåller textmaterial, ljudfiler, videofilm,
illustrationer/akvareller/olja, foto, animation, musik och sånger.
LärKan är så omfattande att du
kan använda det som en ständig följeslagare i dagliga och framtida
studier. Programmet har inspirerats av professor Howard Gardners
inlärningsteorier, som visar att varje människa äger sin egen unika
förmåga att inhämta, använda och omvandla kunskap. LärKan är
också anpassad för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Beskrivning och kommentarer:
Huvudmenyn innehåller Handledning
till LärKan 99 och de tre huvuddelarna i programmet: 1.
Solfjäderna Diagnos, 2. Övningar och 3.Handledar/lärarfiler.
Handledning till LärKan 99 är
mycket utförlig, beskriver innehållet i programmet och ger råd om
hur man kan arbeta med det. Handledningen kan skrivas ut.
1. Solfjädern Diagnos är
ett diagnosprogram och det består av 28 delar. Det inleds med
Presentation och Observation. Presentationen beskriver hur man kan
arbeta med diagnoserna i Solfjädern. Observation innehåller en
förteckning över olika problem som elever med läs- och
skrivsvårigheter kan ha. Texterna i Presentation och Observation kan
skrivas ut. Efter varje diagnosdel hänvisas
vid behov av träning
till lämpliga övningar i programmet. Följande diagnosdelar ingår i
programmet:
1. Grunder, 2. Ordföljd, 3.
Interpunktion, 4. Prefix, stam och suffix, 5. Skrivteknik, 6. Spontan
berättarteknik, 7. Ljuddiagnos, 8. Ord-minne, 9. Språkrytmisk
känsla, 10. Vokaler, 11. Fogevokal och genitiv-s, 12. Substantiv, 13.
Adjektiv, 14. Verb, 15. Adverb,16. Pronomen, 17. Y eller U, 18.
Förväxling av b/p, d/b, k/g, m/n och t/d, 19. Sammansatta ord, 20.
Främmande ord, 21. Rim, 22. Associera, 23. Å-, Ä-, Ng-, J- Tj- och
Sj-ljud, 26. Ord som ofta uttalas fel, 27. Bildminne, 28. Minnestest.
Diagnoserna är omfattande och
innehåller bl.a. även delmoment som testar
hörsel och läsning.
2. Övningar består av 35
delprogram. I övningar sker det huvudsakliga arbetet i form av
studier och träning. Varje rubrik innehåller ett varierande antal
olika övningar. Övningar är så omfattande att eleverna kan arbeta
med de olika övningsmomenten under flera terminer. 1. Grunder, 2.
meningsbyggnad och satsdelar, 3. Vokaler, 4. Å-ljud, 5. Ä-ljud, 6.
Konsonanter, 7, Substantiv,8. Adjektiv, 9. Verb, 10. Adverb,
11. Pronomen, 12. Bindeord,13. Skilja på p/b, b/d, k/g, m/n
och t/d, 14. Prefix stam och suffix,15. Synonymer, 16. Antonymer, 17.
Homonymer, 18. Främmande ord, 19. Ng-ljud, 20. J-ljud, 21. Tj-ljud,
22. Sj-ljud,23. R-ljud,
24. Fogevokal och genitiv-s, 25.
Läshörnan, 26. Skrivhörnan - Sadla Pegasen, 27. Tidskrift, 28.
Dramatisera, 29. Associera, 30. Rim och ramsor,
31. Poesi, 32.
Koncentration - minnesträning, 33. Spel,34. Ordspråk och talesätt, 35.
Intonation.
Läshörnan och Skrivhörnan
innehåller särskilt många intressanta och stimulerande övningar
för eleverna. Många kända författare medverkar med olika
berättelser. Datorns möjligheter utnyttjas föredömligt.
Instruktioner finns alltid tillgängliga och kan enkelt skrivas ut.
Många finesser är inbyggda i programmet. Understrukna ord i texten
får t. ex. sin förklaring när man för pekaren över dem.
Möjligheterna till enkel uppspelning och inspelning av textläsning,
tal och musik utnyttjas förtjänstfullt. Elevernas skrivarbeten kan
skrivas ut och sparas i en egen porfolio/pärm osv. I en del övningar
finns också snabba genvägar till internet.
3. I Handledar/lärarfiler kan
läraren uppdatera/förnya följande programdelar: Skilja på b/p,
b/d, k/g, m/n, t/d, Tidskrift- frågor/facit, Substantiv, Singularis
och Pluralis, Prefix, stam och suffix, Ordstammen, Intonation och Ord
vi uttalar fel.
Det är enkelt att arbeta med
programmet eftersom instruktionerna är enkla och lätta att följa.
Knappraden innehåller alla de funktioner som behövs och den finns
alltid på skärmen.
LärKan 99 är ett mycket välgjort
och omfattande program som innehåller mängder med bra övningar.
Diagnosdelen ger en bild av elevens styrka och svagheter.
Övningsdelen innehåller ett mycket stort antal stimulerande
övningar och Handledar/lärarfilerna ger möjlighet för läraren att
göra vissa anpassningar i programmet. Hela programmet innehåller på
ett föredömligt sätt tydliga anvisningar om vad och hur man skall
arbeta. I alla övningar finns t.ex. knappen Gör så här, som
beskriver hur övningen skall utföras. Mängden varierade och bra
övningar imponerar. Programmet utnyttjar datorns möjligheter att på
ett bra sätt med text, ljud, möjlighet till ljudinspelning, video,
bilder osv. Läs- och skrivdelen är mycket omfattande och bra med
varierande övningar. Programmet är mycket användbart och kan
användas från åk 4 och uppåt i grundskolan.
Det är också till stor del
lämpligt att använda det i specialundervisningen.
Direktlänk till Lärarnas
Riksförbund:
|